לסבית דתיה? אל תישארי בארון לבד!

לסבית דתיה? אל תישארי בארון לבד!
קרדיט לתמונות FREEPIK

ישראל כמדינה היא עשירה בהיסטוריה דתית, כאשר הרוב המכריע של אוכלוסייתה עוסק ביהדות.  עם זאת, הקהילה היהודית הידועה בהקפדה על חוקים ומנהגים יהודיים מסורתיים, היא זו שלעתים קרובות תופסת את מרכז הבמה בכל הנוגע לתפיסה הציבורית. בקרב קבוצה זו, נשים דתיות מתמודדות לא פעם עם יחס מאד מורכב בין זהות אישית ונורמות דתיות, כאשר חלקן אף צריכות "לצאת מהארון" בדרכים שונות. ההכרה הגלויה בנטייה המינית של האדם גורם לתגובות שיש אומץ משמעותי לקבל אותן. מהי המשמעות? למה אישה דתיה שיוצאת מהארון צריכה תמיכה גדולה ואיך משיגים אותה? מיד נגלה לכם את הכל. 

הקהילה היהודית בישראל

הקהילה היהודית בישראל מאופיינת ברמה גבוהה של שמירה על חוקים וטקסים יהודיים, הנגזרים הן מהתורה שבכתב והן מהתורה שבעל פה. לנשים יהודיות תפקידים מסורתיים במסגרת דתית זו, לרבות שמירה על הבית, גידול ילדים ושמירה על חוקי טהרת המשפחה כאשר עם התקדמות השנים הנשים ביהדות גם הפכו להיות בעלות תפקידי מפתח במגוון חברות, חברות כנסת ועוד אלמנטים חשובים ומחזקים לאישה הדתיה. עם זאת, קהילה זו אינה מאפשרת את כל החופשיות בכל זאת הידועה אצל החילונים והחוויות, האמונות והעמדות האישיות משתנות מאד.

'יציאה מהארון', משמע, גילוי נטייה מינית, בהקשר הזה יכולה ללבוש צורות רבות. זהו אתגר משמעותי עבור נשים דתיות. הומוסקסואליות נתפסת לעתים קרובות כלא מתיישבת עם ההלכה היהודית, מה שמוביל לפחד, סודיות ובידוד עבור אלה המזדהים ככאלה. נשים אלו מתמודדות עם הנטל הנוסף על כתפיהן ולעיתים מנודות ממשפחותיהן וקהילותיהן, מה שמוביל רבות להישאר סגורות במשך שנים או אפילו לכל החיים "בארון" ולא לחיות את חייהן כפי שהן באמת רוצות.

אתן לא לבד, יש לכן על מי לסמוך

עם זאת, המצב משתנה לאט לאט. ארגוני תמיכה עבור לסבית דתיה מהווים מרחב בטוח ואף תומכים גם במשפחות. מה שמסייע להתמודד במסע האישי והמרגש הזה תוך שמירה על קשר לאמונה היהודית וההבנה שאפשר לחיות את החיים אחרת. ארגונים אלה גם מעלים את המודעות ודוגלים בזכויות וקבלה של היוצאות מהארון בתוך הקהילה היהודית. 

ספקות וחוסר אמונה דתיים אינם נדירים, נשים המביעות ספקות לגבי אמונתן או בוחרות לנהל אורח חיים חילוני או פשוט אחר נתקלות לעיתים קרובות בדחייה ונידוי מהקהילות שלהן.

עם זאת, קבוצות תמיכה מביאות את הזכות לבחור אחרת ומציעות סביבה תומכת לעוזבים קהילות חרדיות או לבוחרים לחיות את החיים באופן שונה. הן מעניקות סיוע, כולל הכשרה חינוכית ותעסוקתית, תמיכה פסיכו סוציאלית ועזרה בנושאי דיור. כל זאת כדי להבטיח שנשים אלו יוכלו להשתלב בהצלחה בחברה הישראלית.

לא מדובר בחוויה שצריכה להשאיר צלקת בלב

חווית ה'יציאה מהארון' לנשים דתיות בישראל היא לא חוויה קלה. אך היא גם לא כזו שאמורה להשאיר צלקת. העובדה שישנן נטיות הפוכות אינה מעידה ואילו דבר על חוזק האמונה. וחשוב שכל אישה שעוברת את התהליך תבין שאינה לבד.

כאשר אתן הולכות יד ביד עם מקום שתומך, מבין, מסייע ומביא לכן את תשומת הלב הראויה ומלוא ההקשבה אין באמת שום סיבה שתרגישו שאתן לבדכן בתהליך. יש לכן על מי לסמוך, ועם מי לדבר. 

מאמרים נוספים
טיפול בדיכאון וחרדה
דיכאון וחרדה הפכו להיות שתי תופעות שכולנו מכירים את השם...
למידה ארגונית משפרת כל חברה
אחת המחלקות המתפתחות ביותר בשנים האחרונות בכל ארגון היא מחלקת...
למכירה דירה ברמת גן
למכירה דירה ברמת גן
בתחילת 2023 פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים מעניינים לגבי מחירי...
כרומגן דוד שמש
כרומגן דוד שמש
איכות הסביבה חשובה לכם יותר ויותר? אתם מבינים, כמו כולם,...
חסכניים היינו: לקראת החג הרשתות הגדולות והקניונים במבצעים מיוחדים
הוצאות משק הבית בחגים יכולות להגיע לאלפי שקלים מעבר לשמחה...
לקראת החג עלייה ברכישת מוצרי חשמל, והיכן ניתן למצא בזול?
אחד התחומים שחווה עלייה דרמטית לקראת פסח הוא תחום האלקטרוניקה...
זהירות- זיופי חתימה דיגיטלית
אחד הבאגים הכבדים והבעייתיים ביותר של עולם הדיגיטל העכשווי, הוא...
להתגרש נכון ובהתאם לתפיסת העולם שלכם
כל פרידה היא קשה ומכתיבה את הקשיים שאנחנו מכירים בהתמודדות...
מדוע אנשים פונים לסיוע של בתים מאזנים?
טיפול באשפוז פסיכיאטרי יכול להיות מועיל למדי עבור אנשים החווים...
משלוח שוקולד ירושלים
אתם רוצים לשלוח למישהו מתנה קטנה עם שחרורו מבית החולים?...
דילוג לתוכן