על ריחות ורגשות: השפעת הריח על הגוף והרגש

על ריחות ורגשות: השפעת הריח על הגוף והרגש
צילום: סטודיו מוש

ריחות טובים ורעים משפיעים על גוף האדם בדרכים שונות. ריחות טובים נקשרים לזיכרונות טובים ויש להם השפעות פסיכולוגיות ופיזיות חיוביות, בעוד שלריחות רעים עלולות להיות השפעות הפוכות. מלבד מצב הרוח והרגש לריחות יכולים להיות גם השפעות חיוביות על הזיכרון, להסיר חרדות, להפוך אותנו לפרודקטיבים ונמרצים יותר ועוד. מהן ההשפעות הטובות ורעות של ריחות שונים וכיצד ניתן לנתב אותן לטובתנו? שאלנו את מומחה הריחות יונתן גור ומנכ"ל חברת MIYO SCENT המתמחה בייצור ושיווק ריחות מקוריים מרכיבים אקולוגיים ומפיצי ריח טכנולוגיים וחזרנו עם תשובות מעניינות.

לפעמים הריחות שאנחנו לא שמים לב אליהם, למשל פח אשפה משפיעים על מצב הרוח שלנו. ריח רע בבית שנגרם מאוורור לקוי, עובש והצטברות ריחות רעים, עלול להוביל לתסמינים כמו כאבי ראש, גירוי בעיניים, באף או בגרון, עור יבש או מגרד או עייפות נפשית. חלק טוענים שאלה תגובות פיזיות וחלק טוענים שההשפעות הן פסיכולוגיות, אבל אין מחלוקת שהמוח שלנו מתייג ריחות לא נעימים כמסוכנים וכבעלי אפקט שלילי ומזיק.

אחת הדרכים היעילות ביותר לשפר את מצב הרוח היא על ידי הפצת ריחות נעימים במטבח, חדר השינה וכמובן בחדרי האמבטיה. ריח לבנדר, וניל או ילנג ילנג יכול לעזור לנו להירגע כשאנחנו לחוצים; מנטה, רוזמרין או הדרים יכולים להמריץ אותנו ולגרום לנו להיות הרבה יותר פרודוקטיביים. הריח של פרח ההליוטרופין משמש למשל באבקת תינוקות כדי להעניק לו תחושה רכה ומרגיעה.

השפעת הריח על הזיכרון

לאנשים יש זיכרונות של ריחות, הם מופעלים בגלל העיבוד שהמוח שלנו עושה. הזיכרונות משובצים בניחוחות המתוקים ובחוויה הטובה והמרגיעה. לפני שהמוח מטמיע מצב רוח כלשהו לריח מסוים, הוא צריך לקשר זאת לאירוע או לחוויה – טוב או רע. במודע או לא, אנחנו נזכרים גם באירועים לפי הריחות. ריחות חזקים בבית, כמו של עשבי תיבול או תבלינים לדוגמא, יכולים ליצור אצלנו רתיעה או כמיהה גם כעבור שנים.

ריחות שומרים על יכולתינו לעורר זיכרונות ורגשות ספציפיים למשך זמן רב יותר מאשר סימנים חושיים אחרים כגון תמונות או שירים, ואנו זוכרים את הריח המדויק של בתי הסבים והסבתות שלנו במהלך ילדותנו. מקיפים את עצמנו בריחות שמזכירים לנו תקופה מאושרת – ריח של חג או בושם של אדם אהוב – ריחות יכולים לגרום לנו להיות יותר מאושרים או להעלות בנו געגוע.

כיצד ריח טוב משפיע על מצב הרוח?
כאשר ניחוח עובר למוח דרך האף, הוא משחרר אנדורפינים וסרוטונין לתחושה טובה. אלה יכולים לשפר את מצב הרוח שלך ולהקל על המתח .ריח מתוק הוכח כמשפר את מצב הרוח. ריח יכול לגרום לשינויים דרמטיים במצב הרוח במידה ומדובר בריח רע ויכולה להיות לו השפעה חיובית. שימוש בריחות מצמחים שונים כמו לבנדר, ורד או קמומיל ידועים בריחות המרגיעים שלהם ולכן מומלץ להפיץ אותם בחדר השינה שלנו ובחדר האמבטיה, בעיקר כשאנו רוצים בילוי רגוע ולהפיג מתחים מהיום. הוסיפו כמה שמנים אתריים למי האמבט , כמו גם נרות ריחניים. אם אתם סובלים מסטרס יומיומי, עשו שימוש בריחות המופקים מעשב הלימון אשר נחשב כמעניק שלווה נפשית ומסייע בהפחתת החרדה. לבנדר אף הוא ידוע כמסיר חרדה ויש לו השפעה בריאה על הנפש, כמו גם על הגוף. שימוש בתרסיס שמן לבנדר יכול לעזור להסיר מתח ולגרום לנו להיות באווירה שוחררת יותר.

ריח הדרים יכולים לעזור להגביר את מצב הרוח ולשמח אותנו. לימון תפוז, ליים, ברגמוט ומנדרינה הם כולם ריחות מהדרים. הם עוזרים לכם להרגיע ולשחרר מתח, דיכאון או כעס. מצויינים לאירוח בחג, כדי ליצור אווירה נעימה ומזמינה.

אם אנו עובדים מהבית וחשים חסרי אנרגיה ועייפים כל הזמן, אז ריח יסמין יהיה שם כדי להפוך את מצב הרוח המנומנם למצב רוח מקפיץ שיעניק לכם אנרגיות לעשות את מטלות הבית מבלי להתעצל. אם טיילנו במקום שאהבנו בעולם והבאנו איתנו תבלין והכנסנו אותו למטבח, הוא אוטומטית יעלה את מצב הרוח שלנו ויתקשר אצלנו להנאה. אם קנינו בושם ושמנו אותו בחדר השינה, ניזכר כיצד נהננו מחנויות שונות.

אפקט דומה מתקבל גם כשאנו משתמשים בתכשירים קוסמטיים בעלי ריחות שונים, מסביר אסף זר, בעלים של מותג הטיפוח והקוסמטיקה ריבורן. לריחות יש השפעה רבה על הבחירה שלנו בשימוש במוצר טיפוח כזה או אחר. הם יכולים להשפיע על מצב הרוח והרגשות שלנו וליצור השפעה דומה גם על הסובבים אותנו שמריחים אותנו. אותו אזור במוח האדם שמפענח את הריחות נמצא סמוך לזה שמפענח את הזכרונות והרגשות ועל כן הקשר וההשפעה האחד על השני הם מידיים. לילך סיני, מנהלת השיווק באתר דיל קוסמטיקס, מדגישה כי האפקט דומה בקרב גברים ונשים כאחד וכי בעוד שהוא נכון לגבי כל מוצר קוסמטי או מוצר שיער שמדיף ריח, הוא אף מתחזק והופך עוצמתי וחד יותר כאשר מדובר בבשמים, שהרי בהם מולקולות ריח אינטנסיביות יותר.

לסיכום, הקיפו את עצמכם בניחוחות נעימים, כבר הוכח על ידי מחקרים שריחות טובים, יובילו אתכם להיות מאושרים יותר ובריאים.

 

מאמרים נוספים
רשת SACARA מציעה לקיץ 2024: סדרת מוצרים להגנה מלאה מהשמש עם 50 SPF: קרם הגנה לפנים וספריי הגנה לגוף היפואלרגני וללא פראבנים
רשת SACARA מציעה לקיץ 2024, העונה החמה, סדרה של מוצרים...
מתנת פסח חינוכית לילדים סקרנים: מיני מיקרוסקופ בעל 7 פונקציות!
המותג האמריקאי החדש בישראל CARSON, המתמחה באביזרים אופטיים מתקדמים המעוגנים...
קולקציית החג של מותג הספורט והלייף סטייל הבינלאומי SKECHERS : קולקציית נעלי סניקרס חגיגיות
לקראת חג הפסח, מותג הספורט והלייף סטייל סקצ'רס מציע את...
מלתחת הנעליים שלכן לקיץ 24 עומדת להיות מפתיעה ומרגשת
רשת גלי מעניקה הצצה לטרנדים החמים של העונה: שילובי דנים,...
המותג האמריקאיNINE WEST פותח עונה עם קולקציית נעליים וויראליות ועם הטרנדים המעודכנים ביותר לקיץ 2024
טרנד האריגה אביבית בולט העונה לצד הטרנדים ג'ינס שובבי ופאנק...
זה הטרנד שכולם ידברו עליו בקיץ הקרוב באדיבות רשת SCOOP
תתחילי להתרגל שמהקיץ הקרוב הג'ינס לא יהיה רק כמכנס- הכל...
חסכניים היינו: לקראת החג הרשתות הגדולות והקניונים במבצעים מיוחדים
הוצאות משק הבית בחגים יכולות להגיע לאלפי שקלים מעבר לשמחה...
רשת האופנה H&O משיקה את קולקציית אביב קיץ 2024 לנשים מבית TAG WOMAN
קולקציה נשית ורכה המצליחה לתרגם את הטרנדים העכשוויים לבגדים על...
שאני אנקה? חבילת האירוח המושלמת לפסח
מותג הבית הוסטס מבית חברת אינטרסן המתמחה במוצרי בישול ואפיה,...
חנות פופ אפ לעיצוב זרי פרחים, מתנות מקוריות ומארזים מעוצבים תיפתח לקראת פסח בעופר בילו סנטר
מבצע לרגל פתיחת חנות הפופ אפ: מארז מתנה מיוחד בעלות של...
דילוג לתוכן