יום כדור הארץ: מה הופך מוצר לאקולוגי ומה הוא מוצר ידידותי לסביבה ?

יום כדור הארץ: מה הופך מוצר לאקולוגי ומה הוא מוצר ידידותי לסביבה ?
צילום יחצ אורגניקזון

לרגל יום כדור הארץ, החל ב 22.4 מומחה חברת אורגניקזון, המייבאת ומשווקת מוצרים אקולגים, עושים סדר בנושא.

כששורת מוצרים על המדף מוגדרים אקולוגיים הצרכן הסופי לא תמיד יודע  להבחין מהו מוצר אקולוגי "אמיתי",  האם כל מוצר שכתוב על האריזה שלו ידידותי לסביבה הוא אכן ידידותי? האם כל מוצר טבעי הוא אקולוגי? ואיך בכלל ניתן  להפחית את הפגיעה בכדור?

שרונה רומנו לזר יועצת מוסמכת לסביבה וקיימות ובעלת חברת אורגניקזון מסבירה: "הצרכן הישראלי למד כבר להכיר את ערכי המוצרים האקולוגיים ומעוניין רכוש מוצרים ידידותיים לסביבה ואף לשלם קצת יותר עליהם. אך דווקא בגלל שהמוצרים "הידידותיים לסביבה" הפכו לטרנד שיווקי  הצרכן צריך להיות ער לזה ולהבין את המשמעויות ולהזהר לא ליפול במונחים שחברות משווקות.  אז אלו כלים עומדים לרשות הצרכן כדי לזהות מוצרים שבאמת עונים להגדרה "מוצר אקולוגי"? איך בחיים המודרניים  נצליח לשמור על הסביבה, ולבחור ולהשתמש במוצרים הנכונים ולתרום את חלקינו לדורות הבאים?"

לדברי רומנו: "בניגוד לתחומים אחרים כמו טקסטיל שרשומים רכיבי הבד או מזון שרשומים הרכיבים ואפילו טבלת הערכים התזונתיים, כיום בישראל – אין רגולציה מסודרת לסימון מוצרי צריכה לסימון מוצר אקולוגי/ ידידותי לסביבה. לכן, ניתן למצוא על המדפים בסופר מוצרים שמתהדרים על אריזת הניילון שלהם בכך שהם אקולוגיים "ירוקים" וידידותיים לסביבה וכצרכנים אנחנו לא באמת יודעים עד כמה הם אקולוגיים או שמדובר ב"גרין ווש". אז איך אני יודע.ת מה לבחור כשאני מול המדפים העמוסים בסופר?

 

צילום יחצ אורגניקזון

כדי להבין מהו מוצר אקולוגי צריך לבחון את מחזור חיי המוצר החל מחומר הגלם ממנו הוא עשוי דרך השינוע, תהליך הייצור, השימוש והתוצרים שנפלטים לכדור הארץ בעת השימוש עד שלב הסופי בו מסתיים השימוש וצריך לזרוק לאשפה, לקומפוסט או למיחזור.

כללי אצבע:

חומר גלם – ככל שקל להפיק/לייצר אותו והזיהום בייצורו נמוך זה עדיף – לדוגמא כותנה עדיפה על חומר סינתטי המיוצר מתוצרי נפט.

שינוע – ככל שהמוצר מיוצרLOCALY  בישראל, הרי שהשינוע יהיה קטן יותר וההשפעה השלילית על הסביבה נמוכה יותר.

תהליך הייצור – ככל שתהליך הייצור ידידותי לסביבה ואינו מזהם הוא עדיף. לדוגמא מפעל המשתמש באנרגיה ירוקה או תהליך ייצור שאינו מפיץ רעלים לסביבה ולעובדים במפעל.

שימוש – ככל שהשימוש במוצר יעיל יותר לדוג' מבחינה אנרגטית כמו מוצרי חשמל בדירוג AA עדיף.
וכמובן שימוש לטווח הארוך כמו מוצרים רב פעמיים ואיכותיים שיחזיקו לשנים רבות.

פסולת – ככל שהפסולת קטנה יותר לדוג' מוצר ללא אריזה ומוצר שבסוף השימוש ניתן להשליך לקומפוסט ולא להטמנה – עדיף. ככל שניתן לעשות בפסולת שימוש חוזר – עדיף.

מתוך כך, ניתן להבין כי בחינה של מוצר אקולוגי היא מורכבת ולא בהכרח כל היבט של מחזור חיי המוצר יהיה "ידידותי לסביבה" ואנו כצרכנים צריכים להתעניין, לבחון את המוצר לשאול שאלות, לתמוך בחברות שהאג'נדה שלהם סביבתית והם עומדים מאחורי הכוונה האמיתית להטיב עם הסביבה. באופן מדיד, מוצר אקולוגי הוא מוצר שפליטת הפחמן שלו נמוכה כך שטביעת הרגל האקולוגית נמוכה.

ניתן לקבל מדד מספרי לטביעת הרגל האקולוגית בניתוח מחזור חיי המוצר ומדידת סה"כ פליטות פחמן דו חמצני של המוצר. בצורה כזו ניתן להשוות בין מוצרים ולקבל החלטת רכישה מושכלת.

כיום, המידע הזה זמין רק בטיסות – ניתן לראות את כמות ק"ג פחמן דו חמצני נפלט בכל טיסה ולרכוש טיסה פחות מזהמת. עד שמידע זה יהיה זמין לכל מוצר בסופר, נצטרך להשקיע בהתעניינות במוצרים. בחברת אורגניקזון קוראים  לזה "מיינדפולנס של מוצרים"!

 

מאמרים נוספים
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק: סדרת מסקרות צבעוניות לריסים ב- 6 צבעים אופנתיים ונוצצים
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק סדרת מסקרות צבעוניות לריסים נוצצים....
חרבות וצ'ייסרים: מה צריך כדי ליהנות בפורים עד דלא ידע?
אם הינו צריכים לתאר את פורים במילה אחת היינו בוחרים...
"לא מתחפשים, מתאפרים" רשת SACARA משיקה קולקציית לוקים והשראות לפורים לשנת 2024 בשת"פ עם יוצרת התוכן נועה סול מתן + טיפים כיצד להכין בבית תחפושת גלקסיה באמצעות איפור בלבד
לקראת חגיגות פורים 2024, נבחרה יוצרת התוכן נועה סול מתן,...
מייבש השיער החדש של דייסון בהופעת בכורה בתערוכת האופנה Chloé בפריז
גארי גיל מציג לוק חדש בעזרת מייבש השיער Supersonic r™...
השקה פורימית: הזמרת אנה זק עם בכירי סאקרה ומליסרון משיקים חנות קונספט לחג פורים
שלשום בצהריים (4.3) הגיעו כוכבי רשת, מובילי דעת קהל, ובכירי...
יום המתולתלות שמח! לכבוד יום התלתלים הישראלי המתקיים ב 3 במרץ, מומחי השיער של Dyson מעניקים טיפים והמלצות שכל מתולתלת צריכה להכיר
שימוש בחום קיצוני? זה עלול לפגוע בקרקפת חום גבוה יכול להשפיע...
"לא מתחפשים, מתאפרים" מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק לחג הפורים: פלטת קרם מקצועית לאיפור הפנים, הגוף המורכבת מ -12 גוונים ססגוניים וזוהרים
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק לפורים 2024 קולקציות צבעוניות ואיכותיות...
רשימה שחורה? פערים של עשרות אחוזים במחיר הטחינה חברת אחוה: "אנחנו גאים בפעילות העסקית שלנו ובמדיניות המחירים שלנו כבר עשרות שנים"
דו"ח סטורנקסט שבדק את המחיר הממוצע לצרכן של טחינה גולמית...
מהחקלאי לצרכן: רשת הקמעונאות דהן משיקה סניף חדש
רשת דהן המונה עשרות סניפי קמעונאות בארץ- 10 סופרמרקטים, 2...
איך תשיגו עור זוהר לשנה החדשה
שנת 2024 כבר בפתח וכולנו רוצות להתחיל את השנה עם...
דילוג לתוכן