אנשי חינוך רבים מן התחום הריאלי מורגלים בתפיסה לפיה הקניית כישורים לוגיים צריכה להיעשות באמצעות תרגול שוטף של מקצועות חישוביים. אולם מסתבר, כי דווקא העיסוק במקצועות הומניים בצורה מעמיקה הוא תהליך שיכול לסייע בשיפור היכולות המנטליות של התלמיד. כיצד זהדברים מתיישבים? המשיכו לקרוא.
אפתח ואומר כבר כעת, בסוג של גילוי נאות: שיעורי המתמטיקה בבית הספר היסודי, בחטיבת הביניים, בתיכון ובאוניברסיטה היו האהובים עלי ביותר מבין כלל השיעורים. המתמטיקה נחלקת להרבה מאוד תתי מקצועות שכל אחד מהם הינו עולם ומלואו. המתמטיקה מפתחת כישורים לוגיים וכישורים חישוביים, ומסייעת בהתמודדות עם אוסף גדול של דילמות בחיי היום יום שלנו, החל משיטות ריצוף יעילות של משטחים וכלה בחישוב יעיל של מספר מטבעות מינימלי לצורך תשלום סכום מסויים בעבור מוצר.
אולם, בשנים האחרונות נחשפתי יותר ויותר, דווקא לכוח העצום של העיסוק במקצועות הומניים כחלק משגרת היום יום. אחת ממתודות הלמידה הנפוצות באשכולות אלו היא ניתוח שירה. ובכן שירים, אותם טקסטים במבנה מיוחד ותמציתי המכילים מסר מורכב ועשיר, הינם כלי לימודי ממעלה ראשונה אשר יכול לשפוך אור על לוגיקה בעולמנו. וכמו השירים, גם ברכות הכתובות במבנה תמציתי ועשיר בתוכן, יכולות לשמש לאותה מטרה.
ניקח דוגמה, למשל, משיר סאטירי קצר, ז'אנר חדש יחסית בעידן המודרני. הביטו בארבע השורות הבאות:
אין גבול לצביעות,
אדם לאדם זאב, איש לאיש עוף דורס.
מדינת ישראל מחלצת לכודים תחת הריסות,
רק כשאתר בניה קורס.
ובכן, מי שקורא את השורות האלו לא יכול שלא להזדעזע מן ההקשר האקטואלי. חנין שקרס על יושביו, אתרי בניה שהתמוטטו, מנופים שקרסו – כולם היוו, לצערנו, חלק משגרת היום יום שליוותה אותנו בעת האחרונה.
ומה מגיעות השורות הכתובות בשיר הסאטירי הקצר לומר? שישנה מידה רבה של צביעות בפעילות נמרצת של המדינה לחילוץ נפגעים מהריסות, בה בעת שהיא משהה ומעכבת את הטיפול השוטף שהיה יכול לסייע במניעתה. מדובר בביקורת חברתית נוקבת, שמצריכה מידה מסויימת של חשיבה לוגית כדי לרדת לעומקה.
דוגמה נוספת של שיר סאטירי קצר, אשר גם בו מועברת ביקורת לא כל כך פשוטה על מוסדות המדינה:
רבבות מנותקים מחשמל בשל תשלום מעוכב,
רבבות, כבוד הנשיר, גם ילדים בני עשר, אגב.
מדינת ישראל לא צריכה אגף גביה עם הצלחות,
אלא הקמה מיידית, של מחלקת שימור לקוחות.
שורות אלו הן ממש כמו אגרוף בבטן הרכה של החברה הישראלית. אין הכוונה כלל ועיקר להקים מחלקת שימור לקוחות במתכונת המושמצת המוכרת לכולנו מתחום שירותי הסלולר, האינטרנט והמדיה. הכוונה כאן היא לשירותי רווחה מתקדמים במדינה נאורה. החילוץ הזה של הטיעון הלוגי המורכב מתוך הטקסט המתומצת, הוא, בעיני, תמציתה של מטרת העל של מערכת החינוך בישראל.