משיכת קרן השתלמות: שאלות ותשובות

משיכת קרן השתלמות: שאלות ותשובות
קרדיט תמונה: שאטרסטוק

מהם היתרונות הגדולים שמציעה קרן ההשתלמות, ומה המחיר של משיכת החיסכון שלא כדין? בעקבות משבר הקורונה ביצע האוצר שינוי בתנאי המשיכה של קרנות ההשתלמות. מהם התנאים והאם זה משתלם? 

המשבר הכלכלי והבריאותי שפרץ בארץ ובעולם עקב מגפת הקורונה שלח רבים לבדוק אילו חסכונות יש ברשותם ומה מצב הנזילות שלהם. באופן טבעי, מי שיכול היה להרשות לעצמו, הקפיד לא לגעת בחסכונות הפנסיוניים, שאמורים לשמש את החוסכים לימים שלאחר פרישתם מהעבודה. בנוסף, על חסכונות אלה קיים קנס משמעותי במשיכה מוקדמת, בשיעור של 35% לפחות מסכום המשיכה.

חלק מהחוסכים פנו לקרן השתלמות, אפיק חיסכון בעל יתרונות רבים, שנחשב לאחד ממוצרי החיסכון האטרקטיביים בישראל לטווח הבינוני והארוך. מספר חודשים לאחר פרוץ משבר הקורונה ביצע משרד האוצר שינויים בתנאי המשיכה מקרנות ההשתלמות, כך שגם חוסכים שכספיהם לא נזילים יכולים למשוך חלק מהסכום שצברו ללא תשלום קנס. 

מהם היתרונות הייחודיים של קרנות ההשתלמות? אילו שינויים בתנאי המשיכה ביצע משרד האוצר בעקבות משבר הקורונה? ריכזנו כאן 7 שאלות ותשובות מרכזיות בנושא.

  • מהי קרן השתלמות?

מטרתה המקורית של קרן ההשתלמות הייתה למימון השתלמויות או קורסים. עם זאת, במשך השנים הורחב השימוש בה וכיום הכספים בקרן ההשתלמות משמשים את החוסכים לכל מטרה.

הכספים בקרן ההשתלמות ניתנים למשיכה רק כעבור 6 שנים מההפקדה הראשונה. עם זאת, במידה והשימוש בכספים הוא למטרת השתלמות או שהחוסכים עברו את גיל הפרישה מעבודה, ניתן להשתמש בכספים לאחר שלוש שנים. בכל מקרה, משיכה שלא כדין ולפני המועד עלולה להיות לא משתלמת, שכן היא גוררת תשלום קנס שעשוי להגיע עד 47% מהסכום שנמשך.

הכסף בקרנות ההשתלמות מושקע בשוק ההון על ידי הגופים המנהלים, באמצעות מנהלי השקעות ובמגוון מסלולי השקעה לפי בחירת החוסכים. המטרה היא כמובן השגת תשואה מרבית לאורך זמן.

משיכת קרן השתלמות: שאלות ותשובות
קרדיט תמונה: שאטרסטוק
  • מהם היתרונות של קרנות ההשתלמות ומדוע הן נחשבות לכלי החיסכון הטוב ביותר לטווח הקצר-בינוני?

לקרנות ההשתלמות יש יתרונות רבים, הן לשכירים והן לעצמאים – והנה המרכזיים:

  • שכירים? המעסיק משתתף פעיל

קרן ההשתלמות נחשבת לאחת ההטבות המשמעותיות ששכירים במשק הישראלי מקבלים. מרבית המעסיקים מפקידים לעובדיהם בכל חודש שיעור של 7.5% מהשכר הקובע של העובד, בעוד העובד מפקיד שיעור של 2.5%. 

  • הטבות מס 
  • עובדים שכירים פטורים מתשלום מס על הפקדות המעסיק לקרן השתלמות (עד 7.5% מהשכר הקובע) כולל הרווחים שנצברו בקרן, וכן על הרווחים שנצברו על חלקו של העובד עצמו. כל זאת, עד לתקרת שכר חודשי של 15,712 שקל נכון ל-2020.
  • הן עובד שכיר והן עובד עצמאי נהנים ממשיכה בפטור ממס מלא ממס רווחי הון (25%) עד התקרה המוטבת לכל אחד מהם (תקרה זו אינה זהה לשכירים ולעצמאים). 
  • עובדים עצמאיים המפקידים לקרן השתלמות יקבלו הטבת ניכוי מס הכנסה, עד 4.5% מהכנסתם השנתית ועד לתקרת שכר שנתית של 265 אלף שקל. במלים אחרות, תקרת ההפקדה השנתית המרבית להטבה זו היא 11,925 שקל, נכון ל-2020.
  •  ניהול מקצועי של הכסף

הכסף בקרנות ההשתלמות מנוהל על ידי מנהלי השקעות מנוסים ומקצועיים, אשר מבצעים שינויים בהתאם לתנאי השוק ובמטרה לנצל הזדמנויות, כדי להשיג תשואה גבוהה ככל שניתן. כך, לאורך השנים יכולים החוסכים ליהנות גם מריבית דריבית אשר מצטברת על ההשקעה.

  • גמישות

בקרנות ההשתלמות, גם אם הפסקתם להפקיד לתקופה מסוימת, הכספים שכבר הפקדתם ממשיכים לצבור ותק וריביות. ניתן גם לעבור בין מסלולי השקעה ובין גופים מנהלים שונים בקלות וללא עלות. 

משיכת קרן השתלמות: שאלות ותשובות
קרדיט תמונה: שאטרסטוק
  • מהו החיסרון של קרנות ההשתלמות – ואיך זה קשור למשבר הקורונה? 

קרן השתלמות נחשבת למוצר חיסכון לטווח בינוני-ארוך אשר הכספים בה, כאמור, ניתנים למשיכה לאחר 6 שנות חיסכון. משיכה מוקדמת עלולה לגרור תשלום מס בשיעור של 47% על כספי החיסכון. 

  • מה עשתה המדינה כדי להתמודד עם הבעיה? 

החל מחודש אוגוסט 2020, חוסכים בקרנות ההשתלמות יכולים למשוך ללא מס עד 7,500 שקל בכל חודש מהכספים הלא נזילים בקרן השתלמות שלהם ובסך הכל עד 7 משיכות ובסכום כולל של עד 52,500 שקל. חשוב לציין, עם זאת, כי מי שהחל לבצע משיכות אחרי חודש אוגוסט לא יוכל לממש את מלוא 7 המשיכות, אלא רק בהתאם למספר החודשים שנותרו לו עד 9.2.2021. הטבה זו נועדה לסייע לחוסכים שנפגעו בעקבות המשבר ולאפשר להם מקור הכנסה נוסף. 

  • איך קיבל הציבור את המהלך? 

בניגוד למצופה, הציבור הישראלי לא מיהר עד כה למשוך כספים מקרנות ההשתלמות. רוב החוסכים מודעים, ככל הנראה, ליתרונות הרבים שמציעה קרן ההשתלמות, ובעיקר לכך שכספי החיסכון פטורים מתשלום מס רווחי הון בשיעור של 25% בעת המשיכה. 

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

מאמרים נוספים
כרומגן דוד שמש
כרומגן דוד שמש
איכות הסביבה חשובה לכם יותר ויותר? אתם מבינים, כמו כולם,...
חסכניים היינו: לקראת החג הרשתות הגדולות והקניונים במבצעים מיוחדים
הוצאות משק הבית בחגים יכולות להגיע לאלפי שקלים מעבר לשמחה...
לקראת החג עלייה ברכישת מוצרי חשמל, והיכן ניתן למצא בזול?
אחד התחומים שחווה עלייה דרמטית לקראת פסח הוא תחום האלקטרוניקה...
זהירות- זיופי חתימה דיגיטלית
אחד הבאגים הכבדים והבעייתיים ביותר של עולם הדיגיטל העכשווי, הוא...
להתגרש נכון ובהתאם לתפיסת העולם שלכם
כל פרידה היא קשה ומכתיבה את הקשיים שאנחנו מכירים בהתמודדות...
מדוע אנשים פונים לסיוע של בתים מאזנים?
טיפול באשפוז פסיכיאטרי יכול להיות מועיל למדי עבור אנשים החווים...
משלוח שוקולד ירושלים
אתם רוצים לשלוח למישהו מתנה קטנה עם שחרורו מבית החולים?...
החברה הסקוטית משיקה שני יינות חדשים כשרים לפסח - לבן ואדום של המותג שאטו לה ברטראנדס מצרפת
לקראת חג הפסח, הסקוטית מבית ישרקו, משיקה 2 יינות חדשים...
השקה לפסח: המותג LG משיק בישראל לקראת פסח את ה LG WashTower החדשני שהינו "מגדל כביסה" - מוצר אחד המשלב מכונת כביסה ומייבש כביסה
המותג LG משיק בישראל לרגל חג הפסח:  'מגדל כביסה': LG...
סקצ'רס משיקים לאביב את הטרנד החם: סניקרס בגוון ניוד אופנתי
הטרנד החם של אביב 2024- גווני ניוד מותג הספורט והלייף סטייל...
דילוג לתוכן