דרכון פורטוגלי – האם גם אתם זכאים?

דרכון פורטוגלי – האם גם אתם זכאים?
צילום Shutterstock

קבלת אזרחות ספרדית או אזרחות פורטוגלית

בשנים האחרונות, הן ממשלת ספרד והן ממשלת פורטוגל הוציאו חוקים שמטרתם היא מתן אפשרות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות מחודשת עבורם או עבור צאצאיהם או משפחתם (בהתאם לתנאים בכל מדינה ומדינה). על כן, ישראלים רבים החלו להגיש בקשות לקבלת האזרחות, לעיתים פחות בגלל הרצון לקבל את האזרחות עצמה ויותר כדי לקבל דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי, המהווה למעשה דרכון אירופאי לכל דבר ועניין.

יתרונות הדרכון האירופאי הם רבים: החל מיכולת תנועה כמעט חופשית בתוך מדינות האיחוד, דרך אפשרויות לימודים ועבודה, השקעה בנדל"ן, ועד לקבלת ויזה לארה"ב ביתר קלות. בכל אופן, המעניין הוא שדווקא רבים מבני יוצאי עדות המזרח, או "ספרד" כפי שחלקם מכונים ובצדק, יכולים להגיש בקשה ולקבל אזרחות בקלות יחסית. העדות העיקריות הם: יוצאי ספון אפריקה, יוצאי טורקיה, יוון וכן, גם חלק מעדות אשכנז במדינות כמו איטליה, רומניה ועוד.

מדוע זכאים (בפוטנציה) רבים מיוצאי עדות המזרח לדרכון פורטוגלי או ספרדי?

לא נלאה אתכם ביותר מדי פרטים היסטוריים למיניהם, אולם אתם בטח יכולים להבין כי גירוש ספרד ופורטוגל אחריו, יצר מצב בו אנשים רבים נאלצו לעזוב את שערי המדינה ולמצוא מקלט במהירות, במקום בו היו מוכנים לקבל אותם (ולצערנו, חלק מהמדינות לא היו מוכנות לכך).

אפשרות בריחה אחת, שכללה בתוכה גם יתרונות גיאוגרפיים מסוימים היא הבריחה לצפון אפריקה, דרך מיצרי גיברלטר. היהודים אשר זה עתה ברחו מחן האינקוויזיציה, מצאו בצפון אפריקה קהילות יהודיות קיימות שאליהן יכלו להיכנס בקלות יחסית ולשמר בהם  את תרבותם.

באשר למדינות שהיו אז בשלטון עות'מאני, הסולטן דאז אפשר כניסה של יהודים בקלות כדי לנצל את כישוריהם הייחודיים, כי הרי בכל זאת, היהודים המגורשים נחשבו למשכילים ובעלי מקצועות שיכלו להניע קדימה אזורים וקהילות באימפריה.

חשוב לציין כי היהודים לא נדדו רק לקהילות אלה, ולכן ניתן למצוא צאצאים של יהודים מגורשי ספרד גם במדינות אחרות בהם הקימו היהודים קהילות חדשות באירופה.

אז איך כל זה קשור להוצאת דרכון פורטוגלי או דרכון ספרדי?

ראשית, אין הבחנה בין יהודי ספרד או פורטוגל, בכל הקשור למגורשים. לכן, אדם המעוניין להוציא דרכון אירופאי דרך אחת המדינות הללו יצטרך להוכיח קשר לקהילת יהדות ספרד ההיסטורית בכללותה (ביחד עם שאר הדרישות). כיום, ההוכחה לזיקה היסטורית כזו מסתמכת בעיקר על שמות משפחה קיימים או משוחזרים, ושמות משפחה אלה הם רבים ומסועפים.

שנית, בקשת האזרחות הפורטוגלית היא קלה בהרבה, מאשר בקשת האזרחות הספרדית. לאלו מבניכם שמתעניינים בספרד בלבד אולי החוק הזה לא רלוונטי, אולם מי שמעוניין לנצל את האפשרות לקבלת דרכון אירופאי יוכל לעשות זאת בפורטוגל בעזרת הליך פשוט ומהיר יחסית, המסתמך בעיקרו על הוכחת קרבה משפחתית כאמור, בעזרת שמות משפחה. נזכיר, כי דרכון אירופאי מהווה שער כניסה נוח לאירופה כולה ואף למדינות מחוצה לה.

 

מאמרים נוספים
החברה הסקוטית משיקה שני יינות חדשים כשרים לפסח - לבן ואדום של המותג שאטו לה ברטראנדס מצרפת
לקראת חג הפסח, הסקוטית מבית ישרקו, משיקה 2 יינות חדשים...
השקה לפסח: המותג LG משיק בישראל לקראת פסח את ה LG WashTower החדשני שהינו "מגדל כביסה" - מוצר אחד המשלב מכונת כביסה ומייבש כביסה
המותג LG משיק בישראל לרגל חג הפסח:  'מגדל כביסה': LG...
סקצ'רס משיקים לאביב את הטרנד החם: סניקרס בגוון ניוד אופנתי
הטרנד החם של אביב 2024- גווני ניוד מותג הספורט והלייף סטייל...
רשת זגה פינות אוכל והמותג זגה מיקס משיקים: פתרונות אירוח חכמים לחג
לקראת חג הפסח, רשת ZAGA פינות אוכל והמותג ZAGAMIX מציעים...
עו"ד לירושה – מיהו?
לא אחת בחיינו אנחנו שומעים על עורך דין לענייני ירושה...
שילוח בינלאומי: חשיבות שכירת שירותי המומחים בתחום
בעלי עסקים ואנשים פרטיים רבים עוסקים היום יותר ויותר בסחר...
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק: סדרת מסקרות צבעוניות לריסים ב- 6 צבעים אופנתיים ונוצצים
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק סדרת מסקרות צבעוניות לריסים נוצצים....
קורס נאמן בטיחות
בטיחות במקום העבודה הינה בעלת חשיבות עליונה לכל ארגון, במיוחד...
חומר לניקוי ריפוד
המדריך השלם למוצרי טיפוח וניקוי ריפודים ברכב
מוצרי טיפוח לרכב הם השקעה חכמה עבור כל בעל רכב...
הרהיטים שגם אתם רוצים שיהיו לכם במשרד
בכל פעם כשאתם נכנסים למשרד שלכם אתם מביטים ימינה ושמאלה...
דילוג לתוכן