בעליות, בירידות ובפניות הכי חדות: שוק הרכב בצל משבר הקורונה

בעליות, בירידות ובפניות הכי חדות: שוק הרכב בצל משבר הקורונה
קרדיט לתמונה: Shutterstock

בין נפגעי הקורונה המרכזיים, ישנו גם שוק הרכב – אחד מהשווקים היותר חיים, בולטים ואהובים במשק הישראלי. באיזו מידה הוא הושפע ומהן התנועות והתמורות שחלו בו בתקופת המשבר הנוכחית? כל המידע לפניכם

זאב נחמנזון

כן, אנו נמצאים בשלב בו כבר באפשרותנו לאמוד – גם אם במעט, את נזקיה של מגפת הקורונה שפקדה את מדינות העולם כולו בחצי השנה האחרונה. היא כבר חלק בלתי נפרד בשגרת חיינו שכן המספרים מדברים בעד עצמם. 

בפן הכלכלי והפיננסי של המשבר, יכולים שווקים, חברות ומדינות אף הם כבר לנקוב במספרים, כאלו המראים את השלכותיה המשמעותיות והכואבות: מקשיים כלכליים פרטיים שבתורם מובילים לסגירת עסקים קטנים ולפשיטות רגל ועד לקריסה של כלכלות עולמיות גדולות ברמת תאגידים, גופים פיננסיים  ותשתיות מדיניות כמו בתי חולים ומערכות אכיפה. בתוך כל זה נדרשות מדינות העולם להתייצב, להתקיים ולהמשיך קדימה תוך תכנון זהיר ומחושב, כזה שגם יותאם ליכולותיהם הכלכליות של הצרכנים, המהווים את סלע קיומו של המגזר העסקי. 

בין התחומים המורכבים יותר לניהול בזמן המשבר הוא זה של הרכב, על כל שלוחותיו ומוצריו – בין אם מדובר במכירות או בתפעול ובין אם במוצרים נלווים כמו ביטוחים, רשיונות ודלק. כולם מושפעים בדרך כזו או אחרת מן המצב ומנסים להתאים את עצמם אליו. אז אילו שינויים עיקריים עובר שוק הרכב בצל המשבר ההולך ומחריף?

משחק מסירות והזדמנויות רכישה

תקופת הקורונה הכתה בשוק מכירות הרכב בצורה כואבת, שבתורו רשם ירידה של כ-30% במסירות רכב בהשוואה לזו המקבילה לה בשנה שעברה. נתון מעניין במיוחד הוא הישארותו של תמהיל המכירות הנוגע לסוג המותגים והדגמים דומה מאד לזה שבשנה שעברה – דבר המעיד על פגיעה רוחבית בקרב כלל החברות. 

יבואני הרכב בפרט, ספגו מכה זו במלוא עוצמתה כבר בתחילת המשבר כאשר רבים נאלצו להישאר בבתיהם והקפיאו הוצאות מחשש של מה שעתיד לבוא. על אף אי הוודאות הרבה שנוצרה, התעשתו היבואנים ולאחר מספר חודשים, שבו להציע עסקאות אטרקטיביות המיטיבות עם הצרכן הפוטנציאלי: ליסינג בתנאים מצוינים הכוללים פריסה רחבה של תשלומים, ריביות נוחות, אפשרות למימון מלא וללא מקדמה – כל אלו לצד הטבות ייחודיות המחזקות את כדאיות העסקה. 

למרות המשבר ופגיעתו ביכולתו של הציבור לרכוש וכן הסגרים וההגבלות המבלבלים שמובילים לתנועה דלה יותר בכבישים, עדיין ישנם כאלו המחפשים הזדמנויות, שגרה ברוכה והסתכלות נבונה על העתיד. רכב אמין ובטיחותי אינו מותרות ואם תוכלו לרוכשו בתנאים טובים יותר ובאפשרותכם הכלכלית לעשות זאת – זהו צעד נבון. לאור זאת, יבואני רכב שידעו להתאים את עצמם בזמן מספק ובגישה, צפויים לחוות התאוששות והמשך עבודה סדירה. 

ענף השכרת הרכב – עם מבט לשוק המקומי

גם חברות השכרת הרכב השונות ספגו מהלומה קשה בעת משבר הקורונה, בפרט עקב סגירת השמיים והירידה המשמעותית במספר התיירים הנכנסים, מה שהביא לירידה של עשרות רבות של אחוזים את השכרת הרכב על ידם – הלחם והחמאה של חברות אלו בתקופת הקיץ. 

כחלק מהפיתרון, החלו להפנות חברות ההשכרה את מבטן לשוק המקומי. עידוד של השכרת רכב במחירים הנמוכים בהרבה מהרגיל, פריטה על רגש השינוי הכולל צמצום עבודה ותנועה – דבר ההופך את האחזקה והנסיעה ברכב הפרטי ללא משתלמות, וכל זאת לצד הצגת השכרת הרכב כפיתרון יעיל ונוח אל מול הירידה וההגבלה בתנועת התחבורה הציבורית. על אף המאמצים הרבים, עדיין שרויות חברות השכרת הרכב עמוק בתוך המשבר, ונכון לרגע זה לפחות, אינן מראות סימני התאוששות מספקים. ימים יגידו. 

במסגרת הביטוח

ענף ביטוחי הרכב על כל סוגיו ידע ימים טובים בהרבה, אם כי לרוב חברות הביטוח הן גוף יציב במיוחד ובעלות יכולת התאמה גבוהה ומהירה לתנאי השוק המשתנים. עם מגוון רפורמות ומהלכים שיווקיים שחלו בתחום וכחלק מהתחרות, היו חברות הביטוח הראשונות לזהות את השלכותיו הצפויות של משבר הקורונה והקפידו להיערך לכך בהתאם. זמן ומרחק נסיעה קצרים יותר המקטינים את רמת הסיכונים, הביאה להצעת פוליסות המבוססות על מספר הקילומטרים שנצברו או על שעות הנסיעה. 

גם סוג הנהגים מגוון אף הוא בתקופה זו ומתאפיין בנוסף בכאלו צעירים יותר היוצאים מהבית לעבודה. הדבר הביא לפתיחתן של פוליסות המיועדות עבורם במיוחד ומכאן שהיכולת לרכוש ביטוח גמיש ומגוון כיום משאירה את חברות הביטוח עם הראש גבוה מעל המים.

אמנם המגפה מלווה אותנו רק מספר חודשים, אך כבר נתנה את אותותיה בתחומים רבים בחיינו, ביניהם גם בזה של שוק הרכב. בעוד ששוק זה דינאמי מטבעו, בתקופה זו ייתכנו בו שינויים לא מעטים אך גם שיפורים, הפתעות והזדמנויות חדשות. יש להסתכל לעבר העתיד באופטימיות רבה ולקוות שלא רחוק היום בו נתעורר לבוקר שאחרי הקורונה. הישארו מעודכנים. 

 

מאמרים נוספים
כרומגן דוד שמש
כרומגן דוד שמש
איכות הסביבה חשובה לכם יותר ויותר? אתם מבינים, כמו כולם,...
חסכניים היינו: לקראת החג הרשתות הגדולות והקניונים במבצעים מיוחדים
הוצאות משק הבית בחגים יכולות להגיע לאלפי שקלים מעבר לשמחה...
לקראת החג עלייה ברכישת מוצרי חשמל, והיכן ניתן למצא בזול?
אחד התחומים שחווה עלייה דרמטית לקראת פסח הוא תחום האלקטרוניקה...
זהירות- זיופי חתימה דיגיטלית
אחד הבאגים הכבדים והבעייתיים ביותר של עולם הדיגיטל העכשווי, הוא...
להתגרש נכון ובהתאם לתפיסת העולם שלכם
כל פרידה היא קשה ומכתיבה את הקשיים שאנחנו מכירים בהתמודדות...
מדוע אנשים פונים לסיוע של בתים מאזנים?
טיפול באשפוז פסיכיאטרי יכול להיות מועיל למדי עבור אנשים החווים...
משלוח שוקולד ירושלים
אתם רוצים לשלוח למישהו מתנה קטנה עם שחרורו מבית החולים?...
החברה הסקוטית משיקה שני יינות חדשים כשרים לפסח - לבן ואדום של המותג שאטו לה ברטראנדס מצרפת
לקראת חג הפסח, הסקוטית מבית ישרקו, משיקה 2 יינות חדשים...
השקה לפסח: המותג LG משיק בישראל לקראת פסח את ה LG WashTower החדשני שהינו "מגדל כביסה" - מוצר אחד המשלב מכונת כביסה ומייבש כביסה
המותג LG משיק בישראל לרגל חג הפסח:  'מגדל כביסה': LG...
סקצ'רס משיקים לאביב את הטרנד החם: סניקרס בגוון ניוד אופנתי
הטרנד החם של אביב 2024- גווני ניוד מותג הספורט והלייף סטייל...
דילוג לתוכן