קרדיט: freepik

עבור שורה הולכת וגדולה של עסקים בישראל שימוש בשירות משלוחים המבצע את השליחות מהיום להיום הוא הכרח ממנו לא ניתן להימנע. למצב זה מספר סיבות ידיעות יותר או פחות:

  • הציפיה הצרכנית – סבלנותם של הצרכנים בישראל בכל הנוגע להמתנה למשלוח הולכת ופוחתת, אם בגלל ההתנסות בביצוע רכישות באתרי סחר בינלאומיים (דוגמת אמזון) ואם בשל קצב החיים המהיר. כך או כך בישראל של 2021 עסק המבקש לפנות לצרכן הממוצע נאלץ לקחת בחשבון כי זה יבקש לקבל את המוצר אותו הזמין במהירות ובנוחות.
  • טענה זו נכונה לא רק לגבי עסקים הפונים לצרכן הפרטי, ובמידה דומה היא נכונה גם לעסקים הפונים לעסקים. כך לדוגמא מוסך הפונה לספק חלפי חילוף על מנת לקבל חלק מסוים, יבקש לקבלו במהירות, גם על מנת לספק שירות מהיר ללקוח וגם כדי להשלים את הטיפול ברכב במהירות ולפנות את המקום במוסך לרכב אחר הזקוק לטיפול.
  • בלאי וטריות – במספר לא מבוטל של תחומי מוצרים (מוצרי מזון כדוגמא בולטת במיוחד), אספקה מהירה היא הכרח מאחר וישנה חשיבות רבה לטריות המוצר בעת הגיעו ללקוח, אם כדי לשמר רמת איכות גבוהה ואם כדי למנוע בלאי משמעותי.
  • תהליכים מבוססי זמן – המציאות העסקית, הממשלתית והציבורית כוללת לא מעט תהליכים בעלי רגישות רבה לזמנים. דוגמא אחת מני רבות לעניין זה תהיה חברה המבקשת להגיש הצעה למכרז ממשלתי כלשהו. מכרז מתוקף טבעו תחום בזמנים  בהם ורק בהם ניתן להגיש הצעה. על כן במידה ואותה חברה תאחר בהעברת מעטפת מסמכי המכרז למשרד הרלוונטי, תאבד ההזדמנות העסקית באופן מוחלט.

כמה זה עולה?

בישראל של 2021 פועלות מספר לא מבוטל של חברות משלוחים המציעות לעסקים ולאנשים פרטיים שירותי שליחויות מהיום להיום (כל עוד נקודת המוצא וכתובת היעד נמצאות שתיהן במדינת ישראל). מציאות תחרותיות זו הביאה לירידה מסוימת במחירי המשלוחים ולעלייה בכוח המיקוח של הלקוח הפוטנציאלי, בפרט כאשר מדובר בעסק בעל היקף פעילות משמעותי.

לא כל חברות המשלוח מפעילות את אותו מודל תימחורי אולם בהכללה ניתן לומר כי משלוח חבילה אחת בגודל של מספר ק"ג יעלה כמה עשרות ₪. עם זאת חובה לציין כי אומדן כללי זה אינו מספק קנה מידה משמעותי בנוגע לתמחור ביצוע משלוח בעל מאפיינים ספציפיים. על כן, על מנת לסייע בעניין זה, נציין כמה פרמטרים משמעותיים המשפיעים על מחיר ביצוע המשלוח:

  • מרחק – באופן הגיוני למדי סוגיית עלות ביצוע שליחות מושפעת במידה ניכרת מן המרחק מנקודת המוצא לנקודת היעד, וככל שהמרחק המדובר יהיה גדול יותר כך תגדל עלות המשלוח.
  • משקל – גם כאן מדובר בפרמטר הגיוני למדי, ככל שהחבילה המדוברת כבדה יותר כך עלות המשלוח תהיה גדולה יותר.
  • טיפול מיוחד – ביצוע משלוח למוצרים המצריכים טיפול מיוחד (מוצרים שבירים, חומרים מסוכנים וכו\') יהיה באופן טבעי יקר יותר.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here