איך למצוא כספים אבודים בלי לאבד את הראש?

איך למצוא כספים אבודים בלי לאבד את הראש?
קרדיט שאטרסטוק

לאורך השנים כולנו חווים המון שינויים ומעברים בין דירות ובין עבודות שעשויים לגרום לנו להזניח חסכונות ישנים שאולי היו לנו בעבר. שני אתרים עוזרים לנו לעשות סדר בנושא ולאתר כספים ששייכים לנו

דסי ניר

ברגע הראשון, המחשבה שניתן לאבד כסף נשמעת כמעט דמיונית. רובנו גולשים באתר הבנק כדי לבדוק מה המצב בחשבון, מקבלים סמס המודיע שישנו עוד דוח רבעוני של קרן הפנסיה שזמין לנו באתר החברה ושולחים כסף זה לזה באמצעות אפליקציות.

תחום הפיננסים עבר בעשורים האחרונים שינויים מרחיקי לכת והפך להרבה יותר דיגיטלי, נגיש וזמין. אך עד לפני כמה שנים כל החלפת עבודה עלול היה להוביל לפתיחת קרן פנסיה חדשה ולשקיעתה של קרן הפנסיה הישנה בתהומות הנשייה. קופות גמל ישנות שאולי פתחו עבורכם ההורים או הסבים, או שאפילו פתחתם בעצמכם לפני כמה עשרות שנים והפסקתם להפקיד אליהן נמחקו מהזיכרון. קרנות השתלמות ישנות שלא פדיתם או חשבונות בנק לא פעילים הם דוגמה נוספת לכספים שלכם שאולי נשכחו ואבדו עם השנים. אך כל אלה אינם חלב שנשפך וההתקדמות הטכנולוגית של הגופים הפיננסיים מאפשרת לכם לאתר את כל אותם כספים אבודים בקלות.

איפה ניתן לחפש כספים אבודים?

אם יש לכם קצה חוט לגבי סוג החיסכון שהיה לכם בעבר ונשכח, או שאולי מצאתם דוח ישן בבית שהופתעתם לגלות, ואתם יודעים באיזה גוף פיננסי הכסף שלכם היה, הכי פשוט לפנות ישירות לאותו הגוף. במוקדי שירות הלקוחות של החברות השונות יוכלו לנסות לסייע לכם לאתר את הכספים האבודים באמצעות כמה פרטים מזהים וינחו אתכם לגבי האפשרויות העומדות לרשותכם. אם אתם לא יודעים היכן עשויים להיות אותם כספים אבודים, או שאתם כלל לא בטוחים אם יתכן שיש ברשותכם כספים שאבדו, ישנם שני אתרים שהוקמו ביוזמת רשות שוק ההון שיוכלו לעזור לכם.

הר הכסף

אתר הר הכסף של משרד האוצר מרכז מידע על חשבונות לא פעילים שאולי ישנם על שמכם, או על שם קרוב משפחה שנפטר. באתר תוכלו לקבל בחינם מידע מרוכז על כל אותם חשבונות בקופות גמל, קרנות פנסיה או ביטוחי מנהלים וביטוחי חיים שלא הפקדתם אליהם בשנה האחרונה. זהו הצעד הראשון באיתור כספים אבודים – חיפוש חינמי שנותן אינדיקציה ראשונית על חברות בהן יש לכם חסכונות ופקדונות אבודים.

באופן דומה תוכלו למצוא באתר מידע גם על חשבונות בנק, או פיקדונות ישנים, בבנקים שנותק עמם הקשר. כדי לקבל את רשימת החברות בהן יתכן שיש לכם חיסכון לא פעיל עם ציון סוג החיסכון – כל שעליכם לעשות הוא למלא את הפרטים המזהים הנדרשים. על מנת להבטיח את פרטיותנו, החיפוש מוגבל ל-10 פעמים לכל משתמש והמידע שבאתר אינו כולל פרטים לגבי סכומי הכסף שיש על שמכם, או הזכויות הקיימות באותם חסכונות.

את המידע שתמצאו תוכלו לשמור למחשב האישי שלכם ולפיו לפנות לחברות שבהן יתכן שיש לכם כספים אבודים כדי שיוכלו לסייע לכם לאתר אותם. כדאי לדעת שהחיפוש באתר הר הכסף אמור לתת לכם רק אינדיקציה ראשונית לגבי כספים שעשויים להיות לכם ויתכנו מקרים שבהם המידע שניתן אינו מדויק לגמרי.

המסלקה הפנסיונית

המסלקה הפנסיונית היא גוף שהוקם בשנים האחרונות ומחבר בין כל חברות הביטוח, החברות המנהלות את קרנות הפנסיה וקופות הגמל, בעלי הרישיון הפנסיוני וציבור החוסכים. לאחר שתזדהו באתר באמצעות מספר פרטים אישיים, תוכלו לבקש לקבל דוח מלא על כל החסכונות שלכם בקרנות פנסיה, קופות גמל, ביטוחי מנהלים וקרנות השתלמות בכל החברות בישראל. המסלקה מאפשרת לקבל רק מידע אישי לגביכם ולא ניתן לחפש באמצעותה מידע על קרובי משפחה שנפטרו.

כדי לקבל את המידע תצטרכו לשלם 20 ש״ח, נכון לנובמבר 2019, והטיפול בבקשה עשוי לקחת עד שלושה ימי עסקים עד שהמידע יתקבל מכל החברות ויועבר אליכם במרוכז. בתמורה לסכום זה, תוכלו לקבל מהמסלקה הפנסיונית פירוט מלא של כל הכספים שנצברו לזכותכם בחשבונות פעילים ולא פעילים, מהו מצב הכספים והזכויות שלכם בחיסכון, האם ישנם מוטבים רשומים וכו׳. מאחר שהמסלקה בעצם פונה בשמכם לכל הגופים הפיננסיים בישראל ומבררת האם קיימים אצלם כספים בשמכם – המידע שניתן לקבל באמצעות המסלקה הוא מידע מקיף ועדכני – ככל שהועבר מהגופים המנהלים את הכסף.

חשוב לשים לב שאתם נכנסים לאתר הנכון, שכן עשויים להיות אתרים בשמות דומים המציעים שירותים נוספים בתשלום, או כאלה המעוניינים לאסוף את המידע האישי עליכם. אם תרצו להיעזר בשירותיו של בעל רישיון פנסיוני כדי לקבל המלצה לגבי החסכונות שלכם, כדאי לדעת שבעלי הרישיון מחויבים לאסוף את הנתונים המלאים לגבי החסכונות הקיימים שלכם דרך המסלקה הפנסיונית, לאחר שהחתימו אתכם על ייפוי כוח לקבל המידע. בפגישה עם בעל הרישיון יוצג לכם סיכום של הנתונים שנאספו, כאשר העלות של בקשת המידע מהמסלקה תשולם על ידי בעל הרישיון במקרים רבים, בהתאם לסיכום ביניכם.

מה אפשר לעשות עם הכספים האבודים שאיתרנו?

אם הצלחתם למצוא כספים אבודים כאלה, חשוב להבין בדיוק מהם הסכומים שיכולים לעמוד לרשותכם, האם הכספים נזילים כעת או שישנן זכויות כלשהן הקשורות באותם כספים שחשוב להכיר לפני שתקבלו החלטה לגביהם שעשויה להיות בלתי הפיכה.

לפני שאתם מחליטים למשוך כספים מקופת גמל ישנה או מקרן השתלמות שחלפו כבר שש שנים מאז שנפתחה, חשוב לבדוק מהם הצרכים והמטרות שלכם בשנים הקרובות ולבחון את כל האפשרויות העומדות לרשותכם. בחלק מהמקרים, יתכן שכדאי לכם לשקול להעביר את אותם כספים לחיסכון שאליו אתם ממשיכים להפקיד כסף גם כיום. במידת הצורך, תוכלו להיעזר גם בבעל רישיון פנסיוני שיוכל לבחון יחד אתכם את התמונה המלאה ולהמליץ לכם מה לעשות.

כשהמידע כל כך נגיש וכל מה שאתם צריכים לעשות זה להקדיש כמה דקות למלא את פרטי המידע באתר הר הכסף או באתר המסלקה הפנסיונית, חבל שלא לנסות לאתר כספים ששייכים לכם.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

מאמרים נוספים
כרומגן דוד שמש
כרומגן דוד שמש
איכות הסביבה חשובה לכם יותר ויותר? אתם מבינים, כמו כולם,...
חסכניים היינו: לקראת החג הרשתות הגדולות והקניונים במבצעים מיוחדים
הוצאות משק הבית בחגים יכולות להגיע לאלפי שקלים מעבר לשמחה...
לקראת החג עלייה ברכישת מוצרי חשמל, והיכן ניתן למצא בזול?
אחד התחומים שחווה עלייה דרמטית לקראת פסח הוא תחום האלקטרוניקה...
זהירות- זיופי חתימה דיגיטלית
אחד הבאגים הכבדים והבעייתיים ביותר של עולם הדיגיטל העכשווי, הוא...
להתגרש נכון ובהתאם לתפיסת העולם שלכם
כל פרידה היא קשה ומכתיבה את הקשיים שאנחנו מכירים בהתמודדות...
מדוע אנשים פונים לסיוע של בתים מאזנים?
טיפול באשפוז פסיכיאטרי יכול להיות מועיל למדי עבור אנשים החווים...
משלוח שוקולד ירושלים
אתם רוצים לשלוח למישהו מתנה קטנה עם שחרורו מבית החולים?...
החברה הסקוטית משיקה שני יינות חדשים כשרים לפסח - לבן ואדום של המותג שאטו לה ברטראנדס מצרפת
לקראת חג הפסח, הסקוטית מבית ישרקו, משיקה 2 יינות חדשים...
השקה לפסח: המותג LG משיק בישראל לקראת פסח את ה LG WashTower החדשני שהינו "מגדל כביסה" - מוצר אחד המשלב מכונת כביסה ומייבש כביסה
המותג LG משיק בישראל לרגל חג הפסח:  'מגדל כביסה': LG...
סקצ'רס משיקים לאביב את הטרנד החם: סניקרס בגוון ניוד אופנתי
הטרנד החם של אביב 2024- גווני ניוד מותג הספורט והלייף סטייל...
דילוג לתוכן