חתונה צנועה וחסכון לאומי

חתונה צנועה וחסכון לאומי

התרבות הישראלית והחברה בישראל הולכים ומתהווים לתרבות בזבזנית ולחברה המנצלת את מקורות ההכנסה בהווה מבלי לחסוך באופן מספק לעתיד לבוא.

התרבות הישראלית והחברה בישראל הולכים ומתהווים לתרבות בזבזנית ולחברה המנצלת את מקורות ההכנסה בהווה מבלי לחסוך באופן מספק לעתיד לבוא. ההמחשה המובהקת ביותר לכך היא משקי הבית בישראל; שרבים מהם מנצלים את כל הכנסתם הפנויה ובנוסף לכך גם לוקחים הלוואות רבות וחיים על המינוס.
תרבות בזבזנית באה ליידי ביטוי בצריכה פרטית גבוהה של משקי הבית וחיסכון נמוך. להמחשה: בשנות ה 70 משקי בית בישראל חסכו בממוצע כ 20% מהכנסתם, בשנות ה 90 חסכו משקי הבית בישראל כ 13% מהכנסתם השנתית ובשנים האחרונות מגמת הירידה נמשכת עם שיעור חיסכון ממוצע של כ 11.5%.

בכל הקשור לצריכה פרטית גבוהה, אנחנו לא צריכים נתונים סטטיסטיים שיעידו על צריכה גבוהה בישראל אלא מספיק לנו להבחין בסביבתנו הקרובה. כמה מאיתנו המעוניינים לקנות רכב חדש משלמים מכסף שנמצא ברשותנו וכמה מאיתנו לוקחים הלוואה?. מה לגבי שיפוץ דירה, קניית רהיטים חדשים, בגדים ועוד. קניית מוצרי צריכה רבים מבלי שיש לנו את הכסף לשלם עבורם היום מפחיתה מהכנסתנו הפנויה בעתיד בתוספת ריבית.

אחת מהתופעות העיקריות של התרבות הבזבזנית בישראל הם חתונות ראוותניות. אין חולק על כך שחתונה היא אירוע מרכזי בחיי כל פרט ולשם כך צריך ומקובל להוציא לא מעט כסף. אבל מי אמר שצריך לבחור באולם האירועים הכי יוקרתי באיזור ולשלם מאות שקלים למנה עבור כמות גדולה ומגוונת של אוכל שבחלקו הגדול יזרק בסוף הערב. מי אמר לנו שצריך להפריח יונים מעל החופה, להפעיל זיקוקים, להחליף פעמיים שמלה במהלך הערב, ולשכור זמר מפורסם בעשרות אלפי שקלים לשעה.

בנוסף להוצאות המיותרות באירועים כמו חתונות ובר מיצוות. ישנם אירועים משפחתיים כמו ברית מילה או בריתה שההגיון הפשוט אומר לנו שרצוי לחגוג אותם בבית ולא באולם אירועים. מה יש לחגוג בריתות באולם אירועים עם כל התוספות?

ישנם כמה עקרונות יסוד בכלכלה ובחשיבה הכלכלית. עקרונות שנכונים ורלוונטיים היום כפי שהיו נכונים ורלוונטיים לפני מאות שנים. אחד מאותם נושאים הינו חיסכון לאומי והשפעתו על שגשוג כלכלי. תרבות בזבזנית גורמת לנזקים קשים למשק ולכלכלה של כל מדינה ובייחוד למדינה כמו ישראל שאין ברשותה משאבי טבע. ללא הון טבעי ישראל מסתמכת כמקור ההכנסה ומחייה אך ורק על ההון האנושי. ובכדי לפתח ולתחזק הון אנושי איכותי, וכזה שמייצר הכנסות יש מאין, עלינו להשקיע משאבים רבים. משאבים שלא יהיו לנו אם נבזבז אותם על מוצרים ושירותי צריכה בעלי ערך מוסף מועט.

החישוב הכלכלי הפשוט אומר לנו שכסף שהולך להוצאות מיותרות לא הולך לחיסכון. חיסכון שנמצא בבנק מושקע בחלקו בשוק ההון ובחלקו כהלוואות לחברות עיסקיות שמייצרות עוד הכנסות ועוד מקומות עבודה. כלומר כסף שמתבזבז על מוצרים ושירותי צריכה מיותרים הוא כסף שנעלם, כסף שיכול היה לשמש ליצירת הכנסה נוספת למשפחה, למשק ולחברה בכלל. המשאבים הכספיים הרבים המתבזבזים לחינם אינם הבעיה היחידה. כספים המופנים לצריכה מיותרת מעודדים משק המושתת על שירותים ולא על ייצור, דבר העלול לפגוע בצמיחת המשק ובעצמאותו הכלכלית.

מאמרים נוספים
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק: סדרת מסקרות צבעוניות לריסים ב- 6 צבעים אופנתיים ונוצצים
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק סדרת מסקרות צבעוניות לריסים נוצצים....
"לא מתחפשים, מתאפרים" רשת SACARA משיקה קולקציית לוקים והשראות לפורים לשנת 2024 בשת"פ עם יוצרת התוכן נועה סול מתן + טיפים כיצד להכין בבית תחפושת גלקסיה באמצעות איפור בלבד
לקראת חגיגות פורים 2024, נבחרה יוצרת התוכן נועה סול מתן,...
מייבש השיער החדש של דייסון בהופעת בכורה בתערוכת האופנה Chloé בפריז
גארי גיל מציג לוק חדש בעזרת מייבש השיער Supersonic r™...
השקה פורימית: הזמרת אנה זק עם בכירי סאקרה ומליסרון משיקים חנות קונספט לחג פורים
שלשום בצהריים (4.3) הגיעו כוכבי רשת, מובילי דעת קהל, ובכירי...
יום המתולתלות שמח! לכבוד יום התלתלים הישראלי המתקיים ב 3 במרץ, מומחי השיער של Dyson מעניקים טיפים והמלצות שכל מתולתלת צריכה להכיר
שימוש בחום קיצוני? זה עלול לפגוע בקרקפת חום גבוה יכול להשפיע...
"לא מתחפשים, מתאפרים" מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק לחג הפורים: פלטת קרם מקצועית לאיפור הפנים, הגוף המורכבת מ -12 גוונים ססגוניים וזוהרים
מותג האיפור והטיפוח SACARA משיק לפורים 2024 קולקציות צבעוניות ואיכותיות...
איך תשיגו עור זוהר לשנה החדשה
שנת 2024 כבר בפתח וכולנו רוצות להתחיל את השנה עם...
המותג הבינלאומי DeLonghi לחורף 2024: רדיאטורים + טיפים לחימום הבית
חברת ברימאג המייבאת ומשווקת את המותג הבינלאומי DeLonghi מציעה לחורף...
הכירו את טרנד 'קוקטייל המסקרה' המככב ע"י אושיות אופנה ב -TikTok
ריסים ארוכים ונועזים לעולם לא ייצאו מהאופנה, כך עולה מהטרנד...
חדש מבית דה איי ברנד: Grow it תכשיר טבעי חדש לעידוד צמיחת השיער וחיזוק זקיק השיערה המשלב רכיבי תלתן אדום – פתרון טבעי לשיפור צמיחת השיער
חברת תוספי התזונה המובילה בישראל, דה איי ברנד, משיקה לראשונה...
דילוג לתוכן